Korleis blir arbeidsmarknaden påverka av den grøne og digitale omstillinga.
Kan det bli ein berekraftig, rettferdig og inkluderande transformasjon?
Just Transform vil utvikle ny kunnskap og tilrådingar for
eit rettferdige og inkluderande arbeidslivet

Møt forskerne våre – prosjektleder Hilde G. Corneliussen

Møt forskerne våre – prosjektleder Hilde G. Corneliussen

(English below)

Min bakgrunn

Jeg har bakgrunn i humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag, med doktorgrad i humanistisk informatikk (2003). Siden jeg begynte på doktorgraden ved Universitetet i Bergen i 1998 har jeg vært opptatt av å forstå hvordan teknologi og samfunn samspiller og påvirker hverandre. Forskningen min har særlig fokusert på hvordan sosiale og kulturelle forståelser av kvinner og menn manifesterer seg i ulike kontekster for informasjonsteknologi (IT): som hobbyer, innen utdanning og yrkesvalg. Jeg er også opptatt av hvordan tema som likestilling og mangfold blir oppfattet og omsatt i praksis innen IT-utdanning og -yrker. De siste årene har jeg jobbet med både privat og offentlig sektor for å forstå hvordan nye teknologier og teknologi brukt på nye områder, som e-helse og kunstig intelligens, intensiverer behovet for å forstå det komplekse samspillet mellom teknologiske og ikke-teknologiske faktorer i innovasjonsprosesser.

Hilde and her dog out walking
Hilde går gjerne i skogen med hundene sine når hun ikke jobber

I det daglige er jeg prosjektleder for Just Transform og forskningsleder for forskergruppen teknologi og samfunn ved Vestlandsforsking. Jeg deltar også i forskningsprosjektet Understanding Masculinity in Gaming, der vi studerer mannlige spilleres erfaringer med spillkulturen og hva det vil si å være en mannlig spiller. Og jeg bidrar i DIGcapabilities som studerer digitale praksiser og kompetanse blant ungdommer med innvandrerbakgrunn og som står utenfor utdanning og arbeidsliv.

Hvordan relaterer dine forskningsinteresser seg til prosjektets fokus?

Hilde G. Corneliussen presents her book
Hilde with her latest book, Reconstructions of
Gender and Information Technology –
Women doing IT for themselves

Jeg har gjennom hele min forskerkarriere vært opptatt av mønstre av inkludering og ekskludering i digitale kontekster, særlig hvordan kjønn har preget utdanning og arbeidsliv, der langt færre kvinner enn menn finner veien til teknologiyrker, mens færre menn søker seg til en helsefaglige karrierer. Spørsmålene jeg har jobbet med i 25 år, om hvordan vi kan skape mer inkluderende teknologiutdanning og -yrker, er enda viktigere når digitalisering blir oppfattet som et verktøy for å muliggjøre grønn omstilling. Koblingen mellom det grønne skiftet, «grønne jobber» og «grønn kompetanse» med digitalisering og digital omstilling innebærer en risiko for å forsterke eksisterende så vel som å produsere nye forskjeller mellom sosiale grupper og posisjoner i arbeidslivet. Vi mangler kunnskap om hvilke sosiale grupper som vil oppleve muligheter og hvilke som vil møte ulike former for barrierer i det nye grønne-digitale arbeidslivet. Hvis digitalisering fremstår som en forutsetning for å jobbe i sentrale stillinger i det grønne skiftet, kan det for eksempel bidra til økte kjønnsforskjeller så lenge det er flest menn som tar høyere IKT-utdanning. Samtidig kan det å koble digitalisering til «grønne verdier» også åpne for nye forståelser av hva det vil si å jobbe med IKT og digitalisering. Min tidligere forskning viser for eksempel at kvinner ofte tiltrekkes teknologiutdanninger fordi teknologi kan bidra til et bredt spekter av oppgaver og samfunnsmål. Kanskje kan endringene vi ser nå også være en spire til optimisme, ved at kvinner kan finne fotfeste i det nye grønne-digitale arbeidslivet basert på et bredt spekter av interesser og verdier.

Hva er dine interesser i dette prosjektet? Hva er du spent på å lære mer om?

Det som er særlig spennende med dette prosjektet er å få jobbe sammen med mine kolleger ved klima- og miljøgruppa på Vestlandsforsking og med internasjonalt ledende forskere innen bærekraftig omstilling. Slik blir mitt eget perspektiv på mangfold og inkludering både utvidet og utfordret. Det er lærerikt å se hvordan vi vektlegger ulike aspekter og innsikter idet vi nærmer oss det samme problemområdet med våre ulike perspektiver og kompetanser. Således er det tverrfaglige prosjektet Just Transform både viktig og banebrytende ved å insistere på at både bærekraft, rettferdighet og inkludering skal være viktige mål for den omstillingen som norsk og internasjonal økonomi skal gjennomgå i årene som kommer.

Les mer om min forskning her https://www.vestforsk.no/nn/person/hilde-g-corneliussen og sjekk ut min siste fagbok, som er åpent tilgjengelig på nett: Reconstructions of Gender and Information Technology – Women Doing IT for Themselves: https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-99-5187-1

Meet the researcher – Project leader Hilde G. Corneliussen

My Background and Expertise

I have a background in humanities and social sciences, with a Doctoral degree in Humanistic Informatics (2003). Since I started my PhD at the University of Bergen in 1998, my goal has been to increase our understanding of how technology and society interact and influence each other. I have been particularly interested in the study of how social and cultural understandings of women and men manifest in various contexts of information technology (IT): in hobbies, education, career choices, and professions. I am also interested in how topics such as gender equality and diversity are perceived and implemented in practice within IT education and professions. In recent years, I have studied how new technologies and technology in both the private and public sectors used in new areas, such as e-health and artificial intelligence, intensify the need to understand the complex relationship between technological and non-technological factors in innovation processes.

In my daily work, I am the project leader for Just Transform as well as head of research for the Technology and Society research group at Western Norway Research Institute. I also participate in the research project Understanding Masculinity in Gaming, exploring male players’ experiences with gaming culture and what it means to be a male player, and I contribute to DIGcapabilities led by Gilda Seddighi, where we study digital practices and competencies among young people with immigrant backgrounds who are outside education and employment.

How Do Your Research Interests Relate to the Project Focus?

Throughout my research career, I have been concerned with patterns of inclusion and exclusion in digital contexts, particularly in how gender has shaped education and working life, where less women than men find their way into technology professions, while less men seek a career in healthcare. The questions I have worked on for 25 years, about how we can create more inclusive technology education and professions, are even more important today as digitalization increasingly is perceived as a tool to enable the green transition. The connection between the green transition, “green jobs,” and “green skills” with digitalization and digital transformation involves a risk of reinforcing existing as well as producing new inequalities between social groups and positions in the labour market. We lack knowledge about which social groups will experience opportunities and which will face barriers in the new green-digital working life. If digitalization appears as a prerequisite for working in central positions in the green transition, it can, for example, contribute to increased gender differences as long as more men than women pursue higher ICT education. At the same time, linking digitalization to “green values” can also produce new understandings of what it means to work with ICT and digitalization. My previous research shows, for example, that women are often attracted to technology education because technology can contribute to a wide range of tasks and societal goals. Perhaps the changes we see now can also be a seed of optimism, as women may find a foothold in the new green-digital working life based on a wide range of interests and values.

What Are Your “Special” Interests Approaching This Project? / What Are You Excited to Learn More About?

One of the most exciting aspects of this project is working together with my colleagues in the Climate and Environment group at Western Norway Research Institute (WNRI) and with internationally leading researchers in fields of green and sustainable transition. This way, my own perspective on diversity and inclusion is both expanded and challenged. I have already learnt a lot from our discussions and how we emphasize different aspects and insights as we approach the same problem area with our different perspectives and competencies. The interdisciplinary project Just Transform is important as well as groundbreaking in insisting that sustainability, justice, and inclusion should all be important goals for the transformation that the Norwegian and international economy will undergo in the coming years.

Read more about my research here: https://www.vestforsk.no/nn/person/hilde-g-corneliussen and check out my latest academic book, which is open access: Reconstructions of Gender and Information Technology – Women Doing IT for Themselves: https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-99-5187-1

JustTransform Avatar
PAGE TOP